Masz dość despotycznego szefa, konfliktowych współpracowników i nudnego zajęcia? A może freelance na umowach cywilno-prawnych przestał Ci wystarczać i chcesz zyskać większą stabilizację? Własna firma to połączenie niezależności wolnego strzelca z komfortem wynikającym ze stałego zatrudnienia. Jednak aby praca na własny rachunek przyniosła spodziewane zyski, potrzebujesz nie tylko dobrego biznesplanu, ale również trochę pieniędzy, sporo pewności siebie i mnóstwo samozaparcia. Na początek dowiedz się, jak otworzyć działalność zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Zakładanie własnej działalności – wpis do CEIDG
Zanim przystąpisz do pierwszych formalności, musisz mieć konkretny plan. Odpowiedz sobie na pytania: co chcę robić? W jaki sposób będzie funkcjonować moja firma (np. handel w Internecie czy sklep stacjonarny)? Czy chcę się rozwijać i rozszerzać działalność?
Następnie musisz złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Możesz to zrobić w swoim urzędzie gminy albo wysyłając formularz przez Internet. Aby zarejestrować działalność gospodarczą musisz podać następujące dane:
- adres siedziby firmy
- kod działalności wg PKD
- jaką formę opodatkowania wybierasz
- od kiedy chcesz rozpocząć działalność
- numer rachunku bankowego
- Twój NIP, PESEL
- dane kontaktowe: nr telefonu, adres e-mail.
Obowiązujący od dnia 1 lipca 2011 roku formularz CEIDG-1 jest jednocześnie wnioskiem zgłaszającym przedsiębiorcę do ZUS/KRUS, GUS oraz Urzędu Skarbowego. Oznacza to, że po złożeniu wniosku w CEIDG możesz zacząć leganie prowadzić swoją działalność, niemniej w najbliższym czasie czeka Cię jeszcze wycieczka do ZUS-u.
Jak otworzyć działalność – pozostałe formalności
We wniosku o wpisie do CEIDG należy podać między innymi rodzaj opodatkowania. Polskie prawo podatkowe przewiduje cztery rozwiązania dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą: podatek według skali podatkowej, podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych oraz kartę podatkową. Która forma będzie najlepsza dla Ciebie i czy każda jest dostępna dla wszystkich przedsiębiorców? Aby uzyskać pewność, możesz odwiedzić swój urząd skarbowy lub zadzwonić na Krajową Informację Podatkową.
Każdy przedsiębiorca zostaje również płatnikiem ZUS, dlatego czeka Cię jeszcze wypełnienie formularza ubezpieczeniowego: ZUS ZUA dla ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego lub ZUS ZZA jeśli korzystasz wyłącznie z ubezpieczenia zdrowotnego.
Aby zarejestrować firmę jako płatnika podatku od towarów i usług VAT (czynnego lub zwolnionego), musisz także wypełnić formularz VAT-R.
Co dalej po założeniu działalności?
Wiesz już, jak otworzyć działalność. Teraz musisz jedynie czekać na numer REGON, nadawany automatycznie przez Główny Urząd Statystyczny. Możesz również zamówić pieczątkę firmową – wprawdzie nie ma takiego obowiązku, jednak wiele dokumentów urzędowych i bankowych wymaga umieszczenia pieczęci obok podpisu przedsiębiorcy.