Osoby, które planują rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej, bardzo często potrzebują dodatkowych środków na starcie. Do niedawna fundusze na uruchomienie działalności można było pozyskać także w ramach funduszy unijnych, obecnie pieniądze na sfinansowanie działalności można uzyskać m.in. z Urzędów Pracy.
Dla kogo dofinansowanie z Urzędu Pracy
O pieniądze na założenie działalności mogą wnioskować osoby, zarejestrowane jako osoby bezrobotne, przy czym muszą spełniać dodatkowe wymagania. Środki z Urzędu Pracy są przeznaczone dla osób bezrobotnych, które nie posiadają orzeczenia o niepełnosprawności. Takie osoby mogły wcześniej prowadzić działalność gospodarczą, przy czym od wyrejestrowania działalności do daty złożenia wniosku w Urzędzie Pracy musi upłynąć co najmniej 12 miesięcy. Dodatkowo osoba wnioskująca nie może być studentem studiów dziennych, a od dnia zarejestrowania w Urzędzie Pracy muszą upłynąć co najmniej 3 miesiące. W ciągu 5 lat przed złożeniem wniosku wnioskodawca nie mógł korzystać z innych form finansowania działalności, zarówno w postaci dotacji, jak i pożyczek.
Na co dofinansowanie
Pieniądze z Urzędu Pracy są przyznawane w określonej wysokości, w 2016 roku jest to kwota, która nie może przekroczyć sześciokrotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Maksymalną wysokość dofinansowania podaje za każdym razem Urząd Pracy w zależności od wysokości środków pozyskanych na wsparcie rozwoju przedsiębiorczości wśród bezrobotnych. Dofinansowanie jest przyznawane na zasadzie konkursu, w określonych terminach wnioskodawca musi złożyć wniosek o sfinansowanie działalności, z załącznikiem w postaci biznesplanu, który realnie ocenia możliwości rozwoju danego przedsięwzięcia. Po przyznaniu dotacji oraz podpisaniu umowy z Urzędem Pracy dotacja jest uruchamiana, przy czym należy ją wydać w ciągu 30 dni od dnia przyznania.
Przyznanie środków przez Urząd Pracy pozwala również na staranie się o dodatkowe środki na doposażenie miejsca pracy czy środki unijne na dalszy rozwój działalności.