Masz firmę, która realizuje zamówienia przez internet? Dowiedz się, co robić, by ulepszyć kontrolę zamówień i usprawnić pracę

Jednym z najważniejszych aspektów prowadzenia firmy realizującej zamówienia przez internet jest wywiązywanie się ze zobowiązań na bieżąco. Przedsiębiorstwa, którym się to nie udaje, szybko tracą klientów i pozycję na rynku, którą później, w świecie nieustannej konkurencji, bardzo trudno jest odzyskać. Efektywność realizacji zamówień, podobnie jak inne obszary działalności firmy (zarządzanie produkcją, powierzchniami magazynowymi etc.), może być poprawiona za pomocą dostępnych narzędzi informatycznych.

CRM

Powyższy skrót pochodzi od angielskiego „customer relationship management” co oznacza po prostu zarządzanie relacjami z klientami. CRM to jeden z modułów systemów ERP, który pozwala na organizowanie kontaktów z klientem w taki sposób, aby żaden z nich nie został zaniedbany lub nie musiał zbyt długo czekać na odpowiedź na zadane pytanie. Na korzystanie z systemów CRM decyduje się coraz więcej firm, a w przypadku tych, które zajmują się sprzedażą internetową, jest to właściwie konieczność – pozwala to usprawnić proces przyjmowania zamówień i zautomatyzować przydzielanie zadań do konkretnych jednostek terytorialnych, np. jeśli dany towar zamawia klient mieszkający w Gnieźnie, wówczas CRM automatycznie przekazuje zadanie realizacji zamówienia do jednostki terytorialnej w Poznaniu, ponieważ ta jednostka załatwi sprawę szybciej i sprawnej, niż zlokalizowana na przykład w Rzeszowie. To tylko przykład – nowoczesne CRM potrafią znacznie więcej.

MRP

To z kolei skrót od „material requirements planning”. Systemy MRP i MRP II powstały głównie po to, aby zarządzać przestrzenią magazynową w wielkich fabrykach, w chwili obecnej są jednak używane we wszystkich przedsiębiorstwach wykorzystujących magazyny, w tym zajmujących się sprzedażą internetową. Pracownicy magazynu mają obowiązek wprowadzać do MRP informacje odnośnie wszelkich towarów, które do niego wjeżdżają i które z niego wyjeżdżają. Pozwala to określić zbliżający się niedobór jakiegoś artykułu. Np. firma sprzedająca przez internet budziki ma w swojej ofercie model, który sprzedaje się i lepiej niż inne, każdego dnia wszystkie jednostki terytorialne wysyłają klientom po 200 sztuk. Jeśli w magazynie zostało tylko 50 egzemplarzy, system MRP automatycznie wysyła zamówienie o konieczności dostarczenia nowej partii towaru.

Zarządzanie zasobami ludzkimi

Do dyspozycji przedsiębiorców pozostają również narzędzia służące do zarządzania ludźmi, np. automatycznie ustalające grafik, prowadzące statystyki efektywności lub monitorujące braki lub nadmiary w poszczególnych działach. Informacje dostarczane przez takie systemy nie tylko minimalizują liczbę skarg załogi na niesprawiedliwy przydział zmian, ale również pomagają w prowadzeniu skutecznej polityki personalnej – pozwalają określić, komu warto przyznać premię, a komu wypadałoby dać ostrzeżenie lub w ostateczności – wymówienie. Ostateczna decyzja powinna naturalnie należeć do kadry zarządzającej, jednak możliwość wglądu w twarde, nie obciążone osobistymi sympatiami dane, pomaga podejmować decyzje racjonalne i zgodne z interesem firmy.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ