Sprzedam biznes

Zarówno zakup, jak i sprzedaż biznesu to przedsięwzięcie poważne, do którego trzeba się solidnie przygotować. Sprzedający powinien zrobić wszystko, by uwiarygodnić powody, dla których chce pozbyć się firmy, jeżeli zamierza dobić targu z potencjalnym inwestorem. Im więcej wiarygodnych dokumentów potwierdzających podaną przyczynę sprzedaży firmy przedstawi, tym większą ma szansę na sukces. Najczęstszych powodów sprzedaży dobrze prosperującego i rokującego na przyszłość biznesu jest kilka. Nierzadko są to względy osobiste.

Jak wiadomo, nic nie trwa wiecznie, a właściciele najprężniej działających przedsiębiorstw też muszą kiedyś odejść na zasłużoną emeryturę. Nie zawsze wśród swoich najbliższych mają kogoś, kto zechce lub podoła temu niełatwemu zadaniu, jakim jest prowadzenie firmy. Innym powodem może być chęć rozpoczęcia nowego biznesu, wynikająca z potrzeby zmian i rozwijania się. W czasach, gdy cały świat mamy na wyciągnięcie ręki, przyczyną sprzedaży firmy może być też chęć wyjazdu do innego kraju. Bywa też tak, że przedsiębiorca chce sprzedać jedynie część aktywów firmy. Takie kroki podejmuje się, gdy firma działa w bardzo konkurencyjnej branży lub gdy brakuje jej stratega, który miałby pomysł na jej funkcjonowanie i rozwój. Kolejnym z najczęstszych powodów umieszczania ogłoszenia o treści „sprzedam biznes” są motywy finansowe.
Sprzedaż biznesu jest najlepszym rozwiązaniem w sytuacji, gdy nie przynosi on założonych zysków albo gdy trzeba spłacić istniejące już zadłużenie. Wówczas bardziej opłaca się sprzedać biznes, niż ogłosić jego upadłość. Potencjalny nabywca powinien otrzymać klarowną i popartą dokumentami odpowiedź na pytanie, dlaczego firma została wystawiona na sprzedaż. Najlepiej, żeby stało się to już na pierwszym spotkaniu dotyczącym planowanej transakcji. Przedsiębiorca, zanim wystawi ogłoszenie o treści sprzedam biznes, powinien przygotować dokument, w którym znajdą się przede wszystkim szczegółowe informacje dotyczące kondycji finansowej firmy, ale też jej perspektywy na przyszłość, czyli coś w rodzaju biznesplanu. Wyszczególnienie czarno na białym korzyści, jakie odniesie kupujący firmę, z pewnością zwiększy naszą szansę na jej sprzedaż. Jednak nawet najlepiej przygotowany tego rodzaju dokument nie gwarantuje sukcesu. Jest prawie pewne, że sprzedając firmę bez negocjacji się nie obejdzie. By zwiększyć swoje szanse w negocjacjach, najlepiej prowadzić je z kilkoma inwestorami zainteresowanymi zakupem firmy. Przed przystąpieniem do negocjacji warto spróbować przewidzieć najważniejsze pytania, jakie mogą paść i przygotować sobie odpowiedzi na nie. Zainteresowany kupnem z pewnością będzie chciał wiedzieć, jak najwięcej o konkurencji firmy, poznać jej słabe strony i aktualne wyniki finansowe.

Dla pewności obu stron dobrze jest, by w procesie kupna-sprzedaży wziął udział specjalista – broker inwestycyjny czy doradca transakcyjny – który zagwarantuje wiarygodność i bezstronność. Przedsiębiorcy, którzy chcą kupić działającą firmę, decydują się na to, bo uważają, że jest to mniej ryzykowne, niż tworzenie firmy od podstaw. Nie zawsze to fakt, ale jest w tym przekonaniu sporo prawdy. Kupując istniejącą już firmę unikamy tak zwanego okresu rozruchu, kiedy zyski są niskie a przyszłość niepewna. Minusem takiego rozwiązania jest to, że na zakup istniejącej już firmy potrzebny jest większy kapitał niż na jej założenie.

Mimo różnych środków ostrożności, nigdy nie będziemy mieć stuprocentowej pewności, że kupując firmę podjęliśmy dobrą decyzję. Ale jak wiadomo – kto nie ryzykuje ten nie ma. Jeżeli mamy możliwość przebierać w propozycjach, to zwróćmy uwagę na to, kto firmę sprzedaje.
Zawsze istnieje ryzyko, że drobny, lokalny przedsiębiorca będzie chciał nam sprzedać kota w worku. Mniej ryzykujemy decydując się na zakup firmy znanej na rynku.

Jednak nie tylko kupujący ponosi ryzyko – chcący sprzedać biznes, też może popełnić błędy, których będzie żałować. Przede wszystkim opublikowanie ogłoszenia o chęci sprzedaży interesu to zwykle za mało, by móc liczyć na sukces. Założenie, że sprzedaż firmy pójdzie jak z płatka i można na to czekać z założonymi rękami, zwykle jest mylne. Trzeba brać pod uwagę możliwość, że firmy nie uda się sprzedać w ogóle. Warto więc mieć w zanadrzu plan B.

Nie bez znaczenia jest też miejsce, w którym ogłoszenie się pojawi. Umieszczenie go na portalu branżowym albo przeznaczonym stricte w celu kojarzenia ze sobą inwestorów ze sprzedającymi biznes, zwiększa szansę na zdobycie poważnych ofert. Ponadto, tego typu witryny internetowe mają do zaoferowania sporo więcej niż tylko możliwość zamieszczania ogłoszeń. Warto je odwiedzać również ze względu na wiele fachowych informacji i porad, przydatnych między innymi podczas procesu sprzedaży firmy.

Dodanie ogłoszenia nie powinno być pierwszym krokiem w tym zwykle długim i żmudnym procesie. Warto najpierw przygotować firmę tak, by zainteresowany nią inwestor miał jak najmniej wątpliwości co do atrakcyjności oferty. Jednym z najważniejszych zadań, jakie stoi przed przedsiębiorcą, który chce sprzedać biznes, jest jego wycena. Rzetelnie przeprowadzona, poparta faktami, będzie dużym atutem podczas negocjacji z potencjalnym inwestorem. Wyceną powinien zając się profesjonalny rzeczoznawca. Jednym ze sposobów na dokonanie wyceny firmy jest prognozowanie wartości jej przyszłych dochodów. Drugim sposobem, z którego może skorzystać przedsiębiorca planujący sprzedać biznes jest wycena, której podstawą są posiadane przez firmę zasoby majątkowe. Bardzo popularna jest metoda porównawcza, zwana również mnożnikową – najprostsza ze wszystkich. Polega ona na tym, że wartość firmy określa się na podstawie wyceny podobnych firm. Jednak na pytanie, która z metod jest najlepsza, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie. Możliwe jest także zastosowanie wszystkich trzech metod jednocześnie, wówczas bierze się pod uwagę średnią uzyskanych wyników. Sprzedaż biznesu można uznać za udaną, gdy nie tylko znaleźliśmy nabywcę, ale transakcja przyniosła nam również zysk finansowy. Dodatkową satysfakcję daje fakt, że nowy właściciel z powodzeniem prowadzi firmę, w której założenie i rozwijanie włożyliśmy wiele wysiłku i serca.

Artykuł opracowany przez redakcję serwisu Intereso.pl

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ